JOM HAFAZ QUR'AN

ISLAM ITU INDAH...APA GOLONGAN ANDA??TUTUP AURAT ATAU DEDAH AURAT??

>> Saturday, December 31, 2011

AsSalam Warga Follower Blog ZUANG sekalian,

Pada entry kalini, saya nak sentuh sikit mengenai satu perkara yg amat penting kpd kita sebagai muslimin&muslimat sejati. Antara perkara yang sgt penting yg telah digariskan oleh agama kita, ISLAM adalah setiap wanita muslim diWAJIBkan utk sentiasa menutup aurat mereka, bukan utk mendedahkannya kpd khalayak semesta alam.

Dalam Qur'anul Karim, terdapat tidak kurang daripada tujuh ayat al-Quran yang membincangkan tentang wajib menutup aurat termasuk mengenakan tudung kepala. Empat daripada ayat tersebut terdapat dalam surah al-Ahzab dan tiga selebihnya terdapat dalam surah an-Nur.

Perlu diterangkan di sini bahawa terdapat satu ungkapan al-Quran yang menjadi sambungan kepada ayat 31 daripada surah an-Nur tadi dan dianggap menjadi hujah yang paling kuat digunakan untuk membuktikan bahawa wanita wajib menutup kepala.

Sambungan ayat berkenaan bermaksud: ``Dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka.'' (An-Nur 24: 31).

Inilah salah satu kelebihan nas al-Quran yang dihujahkan untuk membuktikan bahawa wanita wajib memakai tudung berbanding untuk dihujah terhadap lelaki.

Jadi....Pada entry kalini, kita highlightkan mengenai isu menutup aurat dikalangan wanita dengan spesifik kita fokus kpd tanggungjawab seorg wanita muslimah utk memakai tudung/penutup kepala/jilbab.

Namun, dlm masyarakat moden akhir zaman kini kita lihat betapa ramainya golongan wanita terutamanya golongan muda masih 'BERAT' utk mengenakan tudung masing2.

Ada pula yg menjawab: "TAK SEMESTINYA YG PAKAI TUDUNG TU BAIK, DAN TAK SEMESTINYA YG XPAKAI TUDUNG TU JAHAT!!!" dia sambung lagi: "NAK PAKAI TUDUNG TU KENA IKHLAS KERANA ALLAH, JGN PAKAI TUDUNG SEBAB ORANG!!"

Maka, golongan yg berkata demikian sesungguhnya termasuk dlm golongan yg terAMAT rugi! Sebab mereka bukan saja JAHIL dlm berkata-kata, namun mereka juga JAHIL dlm hukum-hakam yg diperintahkan oleh Pencipta mereka sendiri, Allah SWT.

"YG XPAKAI TUDUNG TU SEMESTINYA TELAH BERDOSA, BERDOSA SBB INGKAR PERINTAH WAJIB ALLAH. YG PAKAI TUDUNG TU XSEMESTINYA BERDOSA,SBB MEREKA SEKURANG2NYA TELAH MENJALANKAN SEBAHAGIAN PERINTAH ALLAH'...

Pada cuti sekolah kali ni, ramai sanak-sedare sy, anak2 buah dtg bercuti di kmpg halaman. Dan mmg ramai ank2 buah dlm golongan HAWA. Tapi sejuk sungguh mata memandang, tengok budak2 ni main dlm rumah pon pakat pakai tudung...Tp adakah wanita di luar sana tu masih tidak malu dgn golongan si kecil ini???



Jadi...TEPUK DADA TANYA IMAN...

Sekian sahaja, Wallahua'lam.

Jumpa lagi inshaAllah.

-ZUANG-

0 comments:

  © Blogger template Joy by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP