JOM HAFAZ QUR'AN

UCAPAN PRESIDEN UMNO vs PAS

>> Monday, December 5, 2011

Assalam Wbr Tuan/Puan Para Pembaca Sekalian,

Entry kali ini saya nak sentuh sedikit tentang isu politik semasa memandangkan semua tahu bahawa baru-baru ini baru saja selesai Perhimpunan Agung UMNO dan sedikit masa dahulu telah selesai Muktamar PAS yang menghimpunkan barisan kepimpinan dan wakil-wakil parti di seluruh negeri.

Apa yang saya nak highlight di sini adalah content, gaya dan hujah yang dibahaskan oleh para pemimpin tersebut.

Ternyata dan seperti biasa, pemimpin tertinggi UMNO telah berucap dan berhujah dengan diselangi pelbagai tohmahan dan percakapan yang ANGKUH sekali...Apa tidaknya, saya sendiri mengikuti ucapan yang telah disampaikan dan nyata sekali, prinsip yang diperjuangkan dan diterapkan oleh barisan kepimpinan UMNO nyata JAUH berbanding apa yang diucapkan dan dibahaskan.



Contohnya, pemimpin UMNO tersebut ada berkata: "UMNO akan terus memperjuangkan ISLAM dan membela nasib MELAYU dan jangan sesekali kita berpaling daripada parti kita yang tercinta ini sekiranya kita tidak mahu melihat zaman bangsat yang akan melanda..."

Persoalannya di sini:

Perjuangan ISLAM apa yg diperjuangkan oleh UMNO selama ini? Adakah ianya telah dicerminkan sendiri oleh saf kepimpinan mereka? Bersalam-salaman antara bukan mahram adalah perkara biasa dalam perjuangan mereka, Aktiviti-aktiviti / Konsert Hiburan berleluasa di bawah naungan mereka, Isu-isu korapsi, penyalahgunaan kuasa dan RASUAH xperlu diceritakan lagi...terlalu BANYAK berlaku dikalangan mereka....Dan...kata-kata yang dilontarkan menunjukkan seolah-olah beliau lah yang berkuasa menentukan kemakmuran, keamanan dan kemajuan di MALAYSIA selama ini...

JADI, ADAKAH INI DINAMAKAN PERJUANGAN BERLANDASKAN ISLAM YANG DITERAPKAN DALAM UMNO/BARISAN NASIONAL??

Sekarang, kita cuba bandingkan ucapan dan hujah disuarakan oleh Pemimpin Tertinggi PAS sedikit masa dahulu. Berpandukan pada nas-nas Al-Quran dan Al-Hadis, hujah yang telah disampaikan ternyata membawa 1001 pengertian dalam diri semua muslim yang hadir dan yang mendengarnya. Sebagai insan/hamba ALLAH SWT yang LEMAH, Presiden PAS menekankan bahawa beliau diberi tanggungjawab untuk memimpin JEMAAH untuk terus berjuang menegakkan SYIAR dan AJARAN ISLAM untuk dipraktikkan secara menyeluruh di dalam negara MALAYSIA yang tercinta ini.



Rata-rata perwakilan Muktamar menyifatkan ucapan Tuan Guru Presiden sebaga satu ucapan yang menarik dan dapat mnyatukan sof dan merapatkan sof ahli dan penyokong, sekaligus meyakinkan jentera parti menhadapi pilihanraya umum ke-13 yang semakin hampir.

Pengarah Jabatan Penerangan PAS Terengganu, Ustaz Wan Sukairi Wan Abdullah yakin, dengan ucapan penutup Ustaz Hadi, akan memberikan kekuatan kepada para petugas PAS untuk turun ke gelanggang sebaik pulang ke kawasan masing-masing.

"Ucapan penutup oleh Tuan Guru Presiden PAS, ucapan yang sungguh menarik, melerai segala kekusutan dan kebimbangan.

"Doa yang cukup syahdu, khusyuk dan yakin menaikkan semangat para perwakilan dan pemerhati,"ujarnya.

Justeru belau mengajak seluruh pihak menyatukan sof dan rapatkan ukhuwwah bagi bersama-sama bekerja untuk Islam menghadapi musuh Umno dan Barisan Nasional.

DENGAN ENTRY KALI INI, DIHARAP KITA SEMUA DAPAT MENILAI DAN BERFIKIR WALAU SEJENAK TENTANG PRINSIP PERJUANGAN DAN AMALAN YANG DITERAPKAN OLEH PARA PEMIMPIN KITA KERANA IA AMAT MEMBERI KESAN YANG AMAT PENTING KE ATAS DIRI KITA SETIAP MASA....

INGATLAH, KITA BUKANNYA TUHAN ATAU MEMPUNYAI KUASA UNTUK MENENTUKAN JATUH BANGUN SEBUAH NEGARA, NAMUN KITA HANYA DIBERI KUDRAT DENGAN IZIN ALLAH SWT UNTUK MENJALANKAN AMANAH DAN TANGGUNGJAWAB DALAM MEMBANGUNKAN SYIAR ISLAM DAN AGAMA ALLAH INI SEPANJANG MASA...USAHA TETAP DILAKUKAN UNTUK MEMBANGUNKAN NEGARA, MEMAKMURKAN NEGARA...TAPI INGAT, KESUDAHANNYA HANYALAH KEPADA ALLAH SWT SAHAJA KITA BERSERAH.....

Wallahua'lam.

0 comments:

  © Blogger template Joy by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP