JOM HAFAZ QUR'AN

Politik Malaysia..Jgn abaikan konsep "Hablum minaLLAH"

>> Monday, February 9, 2009

Salam rakan2..suke sekali lagi sy ingin mnyentuh isu politik semasa tanah air yg smakin hangat diperkatakan..Dalam dada2 akhbar sehingga dalam berita2 semasa, khususnya Buletin Utama TV3 yg disiarkan,trus dibangkitkan isu Karpal Singh dan mereka2 yg telah membuat knyataan secara langsung dan tdk langsung kpd Sultan Perak, Sultan Azlan Shah. Sehingga timbul kenyataan bahawa mereka ini telah MENDERHAKA kpd Duli Yang Mulia Sultan dan ini sterusnya menimbulkan pelbagai reaksi dan kemarahan rakyat2 Malaysia amnya dan org2 melayu khususnya..Ya, sy bukanlah setuju ape yg telah dibuat dan dinyatakan oleh Karpal Singh tersebut..dan sy bukanlah tak setuju apa yg telah dibangkitkan oleh rakyat2 terutamanya rakyat melayu ttg isu ini; sehingga mengadakan bantahan di seluruh negara, membuat laporan polis dan sbgainya bg mnyuarakan kemarahan mereka terhadap si PENDERHAKA tersebut..Malah, bg sy dia (Karpal Singh) tdk patut membuat knyataan sedemikian yg boleh menimbulkan huru-hara dan kemarahan rakyat malaysia kini yg menjunjung tggi institusi raja berpelembagaan. Bagi mereka, org seperti Karpal Singh ini tdk layak lg utk trus tinggal di tanah melayu ini dan patut sahaja dihukum iaitu dibuang negara..kerana telah menghina dan MENDERHAKA kepada Sultan/Raja..


Namun rakan2, perasan atau tidak.. kita smakin hari hanya manyanjung tinggi hubungan sesama makhluk, dan kadang2 sehingga melebihi apa yg lebih HAK iaitu Allah Azza Wajalla, Tuhan sekalian Alam.. Isu Derhaka sesama makhluk membuatkan kite semua cepat melenting, cepat melatah dan cepat menimbulkan kemarahan, sehingga sanggup mengadakan Demo jalanan dan bantahan ramai2 untuk bangkitkan kemarahan rakyat!


Namun...Isu Derhaka pada Allah swt, siapa sahaja yg melenting? siapa saja yg sanggup bermandikan peluh dan keringat demi mempertahankan Kalimat Allah swt? Konsep kita sekarang lebih mengamalkan konsep "Hablum minannas" semata2..yakni hbgn sesama mnusia dan makhluk..namun dimana konsep yg lebih utama iaitu hubungan kita kpd Yang Maha Pencipta, Allah swt?? Tiada pula kedengaran Demo2 jalanan berlaku untuk mempertahankan kesucian Allah swt dan penderhaka2 Allah swt kan? Tidak pernah kita dgr rakyat bangun berjuang, buat Demo besar2an membantah Kerajaan tidak memperjuangkan Hukum2 Allah swt contohnya..atau tidak mengharamkan konsert2 bebas yg menganjurkan keruntuhan moral yg menjadi2 dikalangan umat2 ISLAM khususnya..dan tiada pula kedengaran rakyat bersuara menghukum mereka yg telah DERHAKA kepada ALLAH swt.. Tiada kan? Tiada hukuman yg diputuskan utk org2 yg menderhaka kepada Allah dgn hukuman BUANG NEGERI atau NEGARA? Walhal, Bumi ini dan segala apa yg ada terkandung dalamnya adalah pinjaman dari Allah swt, nikmat sementara untuk kita untuk rasa bersyukur kpdNya dan menurut segala peintah serta meninggalkan segala laranganNya..Allah dah berfirman dalam Quran yg mafhumnya, bagi mereka yg tidak mengamalkan dan tidak menurut apa yg Allah perintah dan tdk pula meninggalkan sgala apa yg Allah larang, maka tiada hak bagi mereka utk duduk dan tinggal dalam bumi ciptaanNya ini...maka...inilah isu utama yg perlu kita perjuangkan,rakan2..jika isu derhaka pada Sultan/Raja semua boleh bangkit menentang, ini pula isu yg paling2 besar, isu aula' iaitu DERHAKA kepada ALLAH SWT..Dimana kita???


Mengapa jadi begini??Adakah semua perasan akan hal ini??


Ini semua tidak lain tidak bukan...atas konsep kerajaan ISLAM HADHARI, MELAYU BESTARI yg ada skrg ini; bagi mereka, tiada salah atas apa yg kerajaan buat sekarang..tiada salah pemimpin2 utama kerajaan bersalam-salaman dgn kaum hawa tanpa batasan..tiada salah amalan2 rasuah dan riba yg berlaku saban hari,ianya isu remeh yg perlu dijauhkan sbb akan merosakkan PARTI..dan..tiada salah hiburan2 melampau yg dianjurkan saban hari..


Jadi...cubalah renung2kan...jgnlah menjadi seperti umat yang hanya tahu berbuat baik sesama Manusia, tetapi kpd yg menciptakan manusia dan alam seluruhnya, kita cuma diam dan abaikan..


Wallahua'lam.



0 comments:

  © Blogger template Joy by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP