JOM HAFAZ QUR'AN

TERENGGANU vs KL!

>> Monday, May 31, 2010

Salam rakan2,

Alhamdulillah, saye masih diberi peluang oleh Allah swt untuk masih bernafas di muka bumi Allah ini dan kembali bekerja setelah 4hari diberi kesempatan olehNya untuk balik ke kampung, bersama keluarga dan juga isteri.

Selama 4hari berada di kampung halaman, saye berkesempatan buat 1001 perkara. Bab bisnes pon ade, bab peribadi, sosial dan tidak lupa juga bab rohani..Semua ada..

Suasana di kampung mmg mcm biasa,tenang je..tidak sperti di KL yg sntiasa sibuk dan "serabut". So, saye nampak kurang la skit stress bg pekerja2 di terengganu compared to those yg bekerja di area KL ini..

Namun, persoalan yg ingin saye utarakan harini adalah bukan pasal pekerja2 tetapi actually berkenaan isu pendidikan utk anak2 di sekolah, suasananya di Terengganu dan KL.

Lets compare with each other.

Saye nampak pendidikan di Terengganu smestinya lebih tenang la berbanding di KL ni.. No wonder laa Terengganu dpt pegang negeri paling cemerlang dlm UPSR 9thn berturut2!

Point2 yg saye nampak boleh saye gambarkan seperti berikut. Ini adalah pandangan peribadi penulis, bukan tujuan mengutuk atau apa2..just menulis berdasarkan pemerhatian:

Di Terengganu:
>> Bangun pagi awal, udara nyaman..Lepas solat subuh, mandi dan pakai baju..Sarapan dah siap atas meja..Makan dan gerak ke skolah..ada yang naik van skolah, ramai juga naik beskal..Anak2 skolah boleh pulang awal ke rumah masing2 setelah penat dan abis belajar di Skolah. Ada yang naik beskal je ulang-alik dari skolah ke rumah masing2. Smpi di rumah waktu tengahari, mak masing2 dah siap2 buat LUNCH..mandi2, sembahyang..pastu LUNCH..then, boleh rehat2, sambil tgk TV ke..tidor ke..Petang, time asar bangun..Sembahyang, n boleh gi main..main bola dan sebagainya..Malam kebiasaannya baru anak2 tengok kerja skolah yg cikgu bagi.. Makan malam sama2 dgn mak ayah, adik2 yg lain..pastu sambung ulang-kaji pelajaran. Jam 10mlm, dah siap2 nak tido..coz esok still skolah..Ada yg boleh stay smpi jam 11 mlm..Keesokannya, jam 6 bangun..solat subuh dan terus ke skolah..rutin seperti biasa.....


Di Kuala Lumpur (Ibu Kota):
>> Anak2 skolah tunggu bas skolah dtg amik dieorg kat tepi jalan depan rumah masing2..masa tu jam kul 645pg. Mak ayah tgh kelam-kabut bersiap2 nak gi kerja. Ada kalanya xsempat sediakan sarapan utk anak2 dieorg ni. Sng cite: "Breakfast kat skolah nanti ye nak..."Balik skolah, jalan jem! So, anak2 ada yg stay back je kat skolah..balik ptg2 skit..coz malas nak pening kpala atas jalan yg bazirkan masa dieorg..tp yg balik juga, terpaksala merempuh JEM di jalanraya..balik rumah lewat..sampai badan dah penat melampau..ada yg terus tertido kepenatan..Tup2, zohor terlepas...coz sedar2 jam dah kul 5ptg. Baru la mandi, sembahyang dan makan..Ptg lak nak tgk TV dan main2..Malam buat kerja skolah, tapi mak ayah ajak makan kat luar coz xsempat masak..balik rumah, kerja skolah dibuat hingga selesai..then trus tido..tp mase tu,jam dah kul 1130mlm! Bangun pagi esoknya..rutin sperti biasa..


So, bile korang compare dengan 2 suasana di atas, saye rase tidak hairanlah di negeri sperti Terengganu, Kelantan dan Kedah selalu melahirkan pelajar CEMERLANG setiap kali keputusan peperiksaan besar diumumkan..Ada jugak yg datangnya dari ibu kote, tapi kebanyakannya belajar di Skolah2 ELIT dan ada yg tinggal di asrama! Jadi, cubalah kita cari solution yg terbaik utk kesejahteraan anak2 kita...

Pendapat diberi hanya pandangan peribadi ye..hehe..

MAJULAH PENDIDIKAN UNTUK ANAK-ANAK!!

Sekian.

1 comments:

Mohd Azwan Aziz May 31, 2010 at 9:24 PM  

betul ke ape luahan saye ni yerk..huhu

  © Blogger template Joy by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP